Skövdebostäders ägardirektiv sågas

Ett kommunalt bostadsbolag är, rätt använt, ett fantastiskt verktyg för att gynna en kommuns utveckling. I Skövde vill den styrande majoriteten av ideologiska skäl avhända sig den möjligheten genom att man satt ett tak för Skövdebostäders marknadsandel. Skälet till detta var att man på det viset, teoretiskt, skulle kunna få privata exploatörer att i högre utsträckning bygga i kommunen.

Fyra Ã¥r efter att denna begränsning införts är det nu dags att revidera ägardirektiven och vi kan konstatera att begränsningen, föga förvÃ¥nande, inte haft den effekten. Trots detta faktum vidhÃ¥ller borgerligheten att det ska vara ett tak pÃ¥ Skövdebostäders marknadsandel samt att dessa ska tvingas att ombilda hyresrätter till bostadsrätter. Att det inte framkommit nÃ¥gra sÃ¥dana önskemÃ¥l ifrÃ¥n bolagets synnerligen nöjda hyresgäster bekymrar inte borgerligheten.  Deras förslag är ideologiskt betingade och tar inte nÃ¥gra hänsyn till den besvärliga verklighet som envisas med att utgöra motsats till deras uppfattning.

Man bekymrar sig inte heller över att en totalt enig styrelse i bolaget, även de borgerliga ledamöterna, fullständigt sågar deras förslag.

Sammanfattningsvis vidhåller alltså borgerligheten ett förslag som inte haft någon effekt och går rakt emot Skövdebostäders vilja. Förutom det vill man nu alltså också driva igenom ombildningar av hyresrätter som ingen frågat efter. Och detta i ett läge när innevånare, näringsliv, försvarsmakten och politiker skriker efter fler bostäder - Näringslivsforum betraktar bostadsbristen som den största utmaningen för att deras medlemmar ska kunna expandera sina verksamheter.

Att då vilja begränsa det kommunala bostadsbolagets möjligheter att möta det behovet kan inte betraktas som något annat än vettlöst.

Vi socialdemokrater arbetar med kraft emot detta vanstyre då vi främjar kommunens utveckling och innevånarnas rätt till en bostad.

Johan Ask, (S)